Wageningen (NL) – Na vijftien jaar onderzoek leverde het Prosea-project een boekenreeks van 24 delen op. Daarin staan zevenduizend nuttige planten in Zuidoost-Azië beschreven.

Honderden onderzoekers uit onder meer Maleisië, Indonesië en de Filippijnen werkten met Wageningse onderzoekers aan het verzamelen van informatie over nuttige gewassen. Die informatie verzamelden ze voor het project Prosea (Plant Resources of South-East Asia). Bekende gewassen zijn rijst, thee, cacao, nootmuskaat en cassave. Daarnaast zijn er nog enige duizenden in Europa vrijwel onbekende planten met een medicinale werking en drieduizend soorten bomen.
De in het Prosea-project verzamelde informatie moet nu beschikbaar komen voor alle geïnteresseerden in de Zuidoost-Aziatische landen, waaronder boeren, industrie en onderwijs. Voor Wageningen is het project eind april met de publicatie van de laatste boekdelen afgesloten. In Zuidoost-Azië gaat de verspreiding van de informatie nu verder. Vanuit het hoofdkantoor in het Indonesische Bogor wil men onder meer via internet de verzamelde informatie beschikbaar stellen.
De onderzoekers in Wageningen richten inmiddels hun vizier op een ander continent, Afrika. In het Prota-project (Plant Resources of Tropical Africa) zullen ze met collega's in diverse Afrikaanse landen nuttige planten in kaart brengen.