De 3D-printer heeft een nieuwe doorbraak geboekt: tegenwoordig kunnen wetenschappers ook piepkleine batterijen afdrukken met het apparaat.

Een opstapeling van elektroden vormt de microbatterij. Bron: Ke Sun, Teng-Sing Wei, Jennifer Lewis, Sheng J. Dillon
Een opstapeling van elektroden vormt de microbatterij.
Bron: Ke Sun, Teng-Sing Wei, Jennifer Lewis, Sheng J. Dillon

De lithium-ion batterijtjes die uit de 3D-printer rollen zijn zo klein zijn als een korreltje zand. Ze zijn ontworpen door onderzoekers van Harvard en de universiteit van Illinois. In het geprinte ontwerp stapelen de onderzoekers heel precies elektroden opeen, die elk de dikte hebben van een menselijke haar.

De batterijen bieden uitkomst voor verschillende minuscule apparaatjes, zoals kleine camera’s, robots en medische implantaten. Hoewel deze kleine ontwerpen prima werken, gebruiken ze noodgedwongen batterijen die groter zijn dan het apparaat zelf. Batterijen die wel klein genoeg zijn, konden tot nog toe niet genoeg energie leveren.