Antwoorden op grote vragen

Een eerbetoon aan Stephen Hawking

Stephen Hawking

Een jaar geleden overleed de wereldberoemde wetenschapper Stephen Hawking. Postuum, met behulp van zijn dochter Lucy en van bevriende collega’s, verscheen de bestseller De antwoorden op de grote vragen. Hierin laat Hawking zijn laatste ideeën na over de grootste vragen van het universum. Aan de vooravond van zijn sterfdag organiseert New Scientist in samenwerking met uitgeverij Het Spectrum een eerbetoon aan Stephen Hawking. Kom op 13 maart naar TivoliVredenburg in Utrecht waar drie Nederlandse topwetenschappers hun licht laten schijnen over Hawkings’ prangende vragen.

Bestel hier uw kaarten

Sprekers

Erik Verlinde
Foto: Bob Bronshoff

Erik Verlinde is hoogleraar in de theoretische fysica aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de snaartheorie en hiermee samenhangende theorieën, zwaartekracht, zwarte gaten en kosmologie. In zijn presentatie zal hij dieper ingaan op Hawkings’ vraag: ‘Wat zit er in een zwart gat?’

Max Welling
Foto: Bob Bronshoff

Max Welling is hoogleraar machine learning aan de Universiteit van Amsterdam. Hij onderzoekt lerende systemen en hun toepassing bij de analyse van grootschalige datasets. ‘Zal kunstmatige intelligentie slimmer worden dan wij?,’ vroeg Hawking zich af en Welling zal deze vraag beantwoorden.

Wieger Wamelink

Wieger Wamelink is ecoloog en exobioloog bij de Wageningen University en doet  onderzoek naar het telen van planten op de maan of Mars. Hij verwacht dat de eerste mensen na 2030 op Mars zullen staan. Wamelink  zal Hawkings’ vraag: ‘Moeten we de ruimte koloniseren?’ beantwoorden.

Jim Jansen
, hoofdredacteur van New Scientist modereert de avond.

Programma