Sommige lui hebben ook alle lol. Van zwaartekrachtsgolven tot het higgsdeeltje, bij vrijwel alle grote fysica-doorbraken speelden onderzoekers van onderzoeksinstituut Nikhef een belangrijke rol. Lezers van New Scientist mogen 24 juni een blik achter de schermen werpen in dit zenuwcentrum van de Nederlandse natuurkunde.

Aan Nikhef worden onder andere deze detectoren gebouwd, die straks als onderdeel van de onderzeese KM3NET-telescoop naar neutrinos gaan speuren.
Deze detectoren gaan als onderdeel van de onderzeese KM3NET-telescoop naar neutrino’s speuren en worden gebouwd en getest op Nikhef.

Het is een spannende tijd in de fysica. Na de meting van zwaartekrachtsgolven en de vondst van het higgsdeeltje, openen natuurkundigen nu de jacht op andere ongrijpbare fenomenen. Zo hopen zij bijvoorbeeld diep onder zee de ware aard van neutrino’s te onthullen, de vluchtige deeltjes die iedere seconde met miljarden tegelijk door de aarde knallen en waarin mogelijk aanwijzingen schuilgaan over de manier waarop ons universum in elkaar zit. Of wat te denken van de jacht op donkere materie, het onbegrepen deel van de kosmos waarvan (astro)fysici het bestaan alleen indirect kunnen waarnemen? De kans is groot dat fysici de komende jaren met nieuwe ontdekkingen meer te weten zullen komen over deze mysterieuze zaken.

Paradijs voor de fysica-liefhebber

De gemene deler van al deze zoektochten naar de fundamentele aard van de werkelijkheid is dat onderzoekers van het Nederlandse fysica-instituut Nikhef er een doorslaggevende rol bij spelen. Zij hadden bijvoorbeeld (mede) de leiding over de gegevensanalyses waarmee het bestaan van zwaartekrachtsgolven werd bewezen. En zij leggen nu al de basis voor de opvolger van de apparaten waarmee die gegevens werden verzameld: de toekomsitge Einstein Telescope, die mogelijk zelfs in Limburg gebouwd zal worden. Ook ontwierpen Nikhef-fysici delen van de ATLAS-detector die in 2012 het higgsdeeltje ontdekte, bouwen en ontwerpen ze de onderwatertelescoop KM3NeT die later dit jaar onder de golven van de Middellandse Zee naar sporen van neutrino’s gaat speuren, en bouwden zij mee aan Xenon1T, de sterkste donkere materie detector ter wereld, waarvan overigens een compleet functioneel schaalmodel op Nikhef zelf staat.