Wetenschappers fotograferen veel van hun resultaten, want zien is geloven. Foto’s van celverbindingen, organen en materialen zijn niet alleen belangrijk voor het verkrijgen van informatie, maar leveren vaak ook nog een beeldschoon plaatje op.

De Belgische fotowedstrijd SPIEKULographic biedt elke jaar studenten en promovendi die zich bezighouden met licht en optica de kans om hun mooiste foto’s te presenteren. Op 19 mei vond de vierde editie plaats aan de Katholieke Universiteit Leuven. Bekijk hieronder de mooiste kiekjes uit de wedstrijd.

De winnaar

Bron: SPIE Student Chapter KULeuven

Alex van Vliet won de fotowedstrijd met zijn foto van een groepje muiscellen. Van Vliet gebruikte verschillende fluorescente cel-markers die de verschillende onderdelen van een cel kleuren. De grote blauwe bollen zijn de celkernen die het genetisch materiaal bevatten. Daaromheen liggen de ‘rode’ fabriekjes, het zogeheten endoplasmatisch reticulum, die eiwitten in elkaar zetten. De groene wirwar van draden vormen het zogeheten actineskelet dat onder ander stabiliteit geeft aan de cel. Hoewel normaal gesproken die draden kriskras door de cel lopen, vormen ze een ring wanneer een cel op het punt staat om te delen, zoals op deze foto het geval is.

Insulinefabriek

Bron: SPIE Student Chapter KULeuven

Dit lijkt op een abstract schilderij, maar in feite is het een dwarsdoorsnede van de alvleesklier, gefotografeerd door medisch bioloog Bas Brouwer. De kleine ronde bolletjes zijn de eilandjes van Langerhans. Dat zijn groepjes cellen die insuline produceren. Bij diabetespatiënten is er een defect in die productie waardoor zij insuline moeten bij zichzelf moeten toedienen. De verschillende kleuren zijn te danken aan de analyse-software. Die categoriseert de eilandjes op grootte en geeft ze elk een eigen kleur.

Eilanden van goud

Bron: SPIE Student Chapter KULeuven

Deze foto is gemaakt met een tunnelmicroscoop. Met die microscoop is het zelfs mogelijk om individuele atomen te zien. Op de groene eilanden van goud worden driehoekige organische moleculen gezet die normaal gesproken een regelmatig netwerk van zeshoeken vormen. Op dat netwerk zetten onderzoekers magnetische kobaltatomen. Die magnetische eigenschappen kunnen handig zijn voor toepassingen in sensoren en geheugenchips.