Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze week: Robbert Dijkgraaf, universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton.

‘Als wetenschapper ben je een avonturier die naar plekken toegaat die niemand kent. Je krijgt zicht op de verste sterren en de kleinste deeltjes, je leert hoe je lichaam van binnen werkt en je duikt in de geschiedenis van ver terug. Wetenschappers zijn moderne ontdekkingsreizigers en als geen ander wil ik daarover vertellen.

Iedereen heeft een andere manier om aangesproken te worden, dus als wetenschapper moet je verschillende vormen gebruiken: een anekdote, een komische noot of een historisch feitje. Als je over de zwaartekracht vertelt, dan kan je een appel omhooggooien, en een miljard is prima te illustreren met een volle bak zand. Wetenschap bedrijf je namens de samenleving en het is goed dat de mensen geïnformeerd worden wat de wetenschap allemaal ontdekt, ook om uiteindelijk in hun persoonlijke beslissingen daar gebruik van te maken.