Vier oktober: dierendag. Een mooi moment om terug te blikken op tien dierenverhalen uit het archief van New Scientist. Volgens de redactie zijn dit de gekste, schattigste, vreemdste en vreselijkste dierennieuwtjes van de afgelopen jaren.

Dit is wat je kat ziet

Altijd al benieuwd geweest naar wat je kat ziet? In deze New Scientist-klassieker laat een fotoreeks zien hoe onze omgeving er uitziet voor ons, en wat onze pluizige vriendjes zien.

Hoe house zich ontwikkelde in Europa en de VS

Hoe house zich ontwikkelde in Europa en de VS

De muziekstroming house sloeg in de jaren tachtig aan in Europa, maar niet in de Verenigde Staten. Cultuursocioloog Rens Wilderom ontrafelde waarom.

Glaucus atlanticus
Deze zeeslak staat in de lijst ‘meest opmerkelijke dieren’. Geen wonder, het beest ziet eruit als een Pokémon.

De 15 meest opmerkelijke dieren

Sommige dieren zijn zo bizar dat ze afkomstig lijken te zijn van een andere planeet. Andere lijken weer onmogelijke kruisingen. In 2014 zetten we de 15 meest opmerkelijke dieren op een rijtje. Van de grote rafelvis tot de sterneusmol, je vindt ze hier.

De meeste zoogdieren hebben ongeveer 12 seconden nodig om te poepen

Een onderzoek uit 2017 liet zien dat alle zoogdieren met uitwerpselen die lijken op de onze gemiddeld twaalf seconden nodig hebben om te poepen. Ongeacht hoe groot of klein het dier is.

Chimpansees mishandelen, vermoorden en kannibaliseren hun vroegere tiran

Een luguber verhaal uit 2017. Een West-Afrikaanse chimpansee genaamd Foudouko was vermoord door leden van zijn eigen groep. Ze sloegen hem met stenen en stokken, stampten op hem en aten van zijn vlees.

hainangibbon
Een van de beesten op de lijst van schattigste bedreigde dieren: de hainangibbon.

De zeven schattigste bedreigde diersoorten

De aarde herbergt tal van bedreigde diersoorten die wel een portie aandacht verdienen. Dit zijn zeven bedreigde dieren – uitgekozen op basis van de uiterst subjectieve cuteness-maatstaf.

Katten kunnen een beetje natuurkunde

Japanse onderzoekers onthulden in 2016 dat katten een basaal begrip hebben van natuurkundige wetten. Daarmee zullen de beesten niet de geheimen van de quantummechanica ontrafelen, maar het helpt ze wel bij de muizenjacht.

Orgie van slijm en gehalveerde lijven: het horrorgevecht tussen hooiwagen en platworm

De vieste kop van 2018 is nu al onverslaanbaar. Braziliaanse biologen hebben bizarre kooigevechten georganiseerd tussen hooiwagens en platwormen. Het gevolg was een orgie van bollen slijm en doormidden gekliefde platwormen.

Geen dierenlijst is compleet zonder het ultieme ‘posterchild’ van het dierenrijk: de panda.

Dit is waarom een panda zwart met wit is

Waarom hebben panda’s allemaal hetzelfde zwart-witte vachtpatroon? Dat biologische mysterie is in 2017 opgelost door een groep Amerikaanse onderzoekers. Dezelfde onderzoekers ontdekten eerder waarom een zebra zwart-witte strepen heeft.

Fossielen bewijzen bestaan legendarische zwarte megazwaan

Witte zwanen, zwarte zwanen… en zwarte megazwanen. Nieuw-Zeeland was ooit het thuis van een forsgebouwde, moeizaam vliegende zwarte zwaan. De zwaan deed na de komst van mensen in de 13e eeuw zijn megazwanenzang.

Veel chimpansees gaan ’s nachts op pad, maar we hebben geen idee wat ze dan doen

De chimpansees voeren iets in hun schild. Een grootschalig onderzoek wees eerder dit jaar uit dat de meeste chimpanseepopulaties ’s nachts actief zijn. Maar onderzoekers weten niet wat de nachtbrakers dan uitspoken.