Afgelopen week was het een hot topic: astronomen hadden bewoonbare planeten gevonden die om een andere ster dan onze zon heen draaien. Deze berichten zijn vooralsnog vooral wetenschappelijk interessant. Toch trekken ze logischerwijs de aandacht. Sommige mensen dromen al hoopvol dat we ooit naar deze exotische oorden verhuizen, wanneer onze planeet ons niet meer kan onderhouden.

Dat zou dan wel een hele reis zijn, want de gevonden planeten staan lichtjaren ver weg. Hoe ontdekken astronomen aardachtige planeten op zo’n gigantische afstand? In de bovenstaande video onthult astronoom Lucianna Walkowicz hoe zij met haar collega’s de hemel afspeuren, naar exoplaneten. De video is alweer wat ouder, maar nu misschien wel relevanter dan ooit. De volgende keer dat wetenschappers berichten een exoplaneet in het vizier te hebben, weet je precies hoe die exotische wereld op hun radar verscheen.

De tweede oerknal: een radicaal nieuw idee over de oorsprong van donkere materie