Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun hele carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze week: Tim Baarslag, onderzoeker bij het Centrum Wiskunde & Informatica en de Universiteit Utrecht, die een algoritme ontwikkelde om mensen te helpen bij lastige onderhandelingen zoals het kopen van een huis.

‘Een algoritme kan je het beste vergelijken met een kookrecept. Bijvoorbeeld voor tomatensoep: de tomaten, ui en vermicelli vormen het uitgangspunt en na een aantal voorgeschreven stappen heb je de soep.

Ik heb een algoritme ontwikkeld om te helpen bij moeilijke beslissingen, zoals een salarisonderhandeling of een bod op een huis. Bij welk bod moet je wachten en wanneer moet je een deal accepteren? Tijdens mijn promotie was ik al met dit soort vragen bezig en bij wiskundigen stopt die gedachtegang nooit. Op de universiteit, maar ook tijdens het fietsen en onder de douche was ik aan het denken, aan het puzzelen, en schuurde het.

Long covid: wat we inmiddels weten over de oorzaken en mogelijke behandelingen