Op 21, 22 en 23 augustus 2020 vormt Lowlands een tijdelijke stad met 60.000 inwoners waar muziek, theater, comedy en cultuur de hoofdrol spelen. Ook wetenschap neemt een prominente rol in binnen het programma. Voor de zesde keer op rij worden wetenschappers uitgenodigd een onderzoeksvoorstel in te sturen voor Lowlands Science.

Lowlands Science is het wetenschapsprogramma van Lowlands, één van Nederlands grootste en bekendste festivals. Lowlands, BKB | Het Campagnebureau en New Scientist nodigen wetenschappers, universiteiten, hogescholen, onderzoeksinstituten en vakgroepen uit een onderzoeksvoorstel in te dienen om uit te voeren tijdens het festival.

Met je handen praten, helpt je bij het leren, onthouden en overtuigen

Met je handen praten, helpt je bij het leren, onthouden en overtuigen

Waarom bewegen we onze handen als we praten? Psycho­­loog Susan Goldin-Meadow onthult de verborgen krach­ten van gebaren.

De voorgaande vijf edities van Lowlands Science waren erg succesvol voor zowel de festivalbezoekers die op een toegankelijke manier kennis maken met onderzoek, als de deelnemende wetenschappers die heel veel data kunnen verzamelen op het festivalterrein. In het Lowlands Science Lab worden de festivalbezoekers omwille van de wetenschap vrijwillig onderdeel van experimenten en daarmee kunnen onderzoekers ook bezoekers en media enthousiasmeren voor hun onderzoek.

Van avontuurlijke genen tot urine

Afgelopen jaren voerden onder andere het Nederlands Forensisch Instituut, Radboudumc, de RUG, de Politieacademie, TU Delft, Universiteit Utrecht, de Haagse Hogeschool, RIVM, LUMC, de UvA en Hogeschool Rotterdam onderzoeken uit naar onder meer de aanwezigheid van het ‘adventure gen‘ bij bezoekers, de werking van hallucinaties, en of festivalgangers een liefdesmatch zijn op basis van een DNA-test. Vorig jaar onderzochten onderzoekers bijvoorbeeld welke bruikbare stoffen er uit urine gehaald kunnen worden en hoe jongeren nadenken over hun eigen dood.

Ook dit jaar worden onderzoekers van hogescholen, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen opgeroepen voorstellen te doen voor onderzoek tijdens het festival. De mogelijkheden zijn groot, mits de kwaliteit van onderzoek en de (financiële) haalbaarheid gewaarborgd worden in de voorstellen. Het onderzoek is anoniem en niet herleidbaar naar individuen. De gegevens verkregen door wetenschappers op het festival worden uitsluitend geanonimiseerd gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Voor het onderzoek kan gebruik gemaakt worden van het terrein, de (vrijwillige en anonieme) medewerking van festivalbezoekers, enzovoort.

Praktisch

Lees hier (PDF) de criteria waaraan de voorstellen dienen te voldoen. Onderzoeksvoorstellen dienen uiterlijk 25 maart 2020 gemaild te worden naar lowlandsscience@bkb.nl.

Bekijk voor meer over Lowlands Science ons Lowlands-archief. Vragen of meer informatie nodig? Mail naar lowlandsscience@bkb.nl.