Stephen Hawking is een held. Terwijl hij promoveerde aan de universiteit Cambridge, worstelden fysici met de vraag hoe het universum begon. Hawking kwam met een onverwachte oplossing.

Acteur Eddie Redmayne speelt Stephen Hawking. Bron: Theory of Everything
Acteur Eddie Redmayne speelt Stephen Hawking.
Bron: Theory of Everything

Hij opperde dat de ruimtetijd als één enkel punt was begonnen, een zogeheten singulariteit. Na de Big Bang begon de boel explosief uit te dijen tot het heelal dat we vandaag de dag kennen. Wat later in zijn carrière stelde Hawking dat zwarte gaten niet echt zwart zijn. Ze zenden straling uit, de Hawkingstraling die inmiddels naar hem vernoemd is.

En ja, daarnaast heeft Hawking de neurologische ziekte ALS. De ziekte heeft wellicht bijgedragen aan zijn reputatie als de genius against all odds. En dat is natuurlijk een film waard.

De tweede oerknal: een radicaal nieuw idee over de oorsprong van donkere materie