Vroege vogels kunnen vrijdagochtend livebeelden bekijken van een exploderende ster. Om 6 uur Nederlandse tijd start op de website van het Slooh Space Observatory een webcast met commentaar van sterrenkundige Bob Berman.

Supernova's leveren mooie plaatjes op. Deze afbeelding toont de overblijfselen van supernova Puppis A in infrarood en röntgenstraling. Bron: NASA
Supernova’s leveren mooie plaatjes op. Deze afbeelding toont de overblijfselen van supernova Puppis A in infrarood en röntgenstraling. Bron: NASA

Een supernova markeert het spectaculaire levenseinde van een ster. Supernova’s komen voor in verschillende varianten. In dit geval gaat het om een type II-supernova. Wanneer een zware ster alle brandstof in zijn binnenste heeft opgebruikt, vloeit materie uit de rest van de ster de kern in. Uiteindelijk bezwijkt de kern onder de toegenomen zwaartekracht, met een kleurrijke uitbarsting tot gevolg.

Assassin

Een telescoop in Chili ving vorige week de eerste signalen op van de supernova. Wetenschappers speuren daar de hemel af naar interessante ruimtegebeurtenissen voor een project van de Ohio State University. Het project draagt de naam All-Sky Automated Survey for Supernovae, ingenieus afgekort tot ASAS-SN (Assassin).