Vliegen langs de sterren met Neil deGrasse Tyson

In Sterrenkunde voor mensen met haast schotelt Neil deGrasse Tyson ons een appetijtelijke spoedcursus astronomie voor.

Neil deGrasse Tyson leert ons naar de kosmos te kijken.

De Amerikaanse astronoom Neil deGrasse Tyson verwierf wereldfaam door zijn rol in de reboot van wetenschapsserie Cosmos en haalt regelmatig het nieuws als wetenschapsadvocaat in een wereld waarin platte-aardegekkies en anti-vaccinatie-mafkezen terrein winnen. Dat juist hij ons nu een spoedcursus sterrenkunde voorschotelt, is dus niet vreemd. En net als op televisie doet hij dat soepel en toegankelijk, met een vleugje humor.

Tyson vliegt tijdens zijn tour vanaf de oerknal en de kosmische achtergrondstraling naar het zonnestelsel en naar verre exoplaneten. Hij zwerft tussen sterrenstelsels, bestudeert de chemie van het leven en staat stil bij nog onbegrepen zaken als donkere materie en energie. Hij vertelt je zelfs waarom dingen in de kosmos meestal rond zijn.

Kosmisch perspectief

Sterrenkunde voor mensen met haast - Neil DeGrasse Tyson
Sterrenkunde voor mensen met haast
Neil deGrasse Tyson
Amsterdam University Press
€ 14,99
Bestel in onze webshop

Het is een mooie collectie onderwerpen, maar is helaas zeker niet uitputtend. Astronomische evergreens als de geboorte van sterren, het ontstaan van planeten of de ware aard van zwarte gaten komen bijvoorbeeld niet aan bod.

In zijn laatste, meest persoonlijke hoofdstuk staat Tyson stil bij de bijzondere kijk die een kosmisch perspectief je biedt, al blijkt dat niet alleen positief. ‘Als ik het uitdijend universum overpeins, met zijn sterrenstelsels die zich van elkaar verwijderen, meegevoerd in het steeds verder oprekkende vierdimensionale weefsel van ruimte en tijd’, schrijft hij, ‘vergeet ik soms dat er ontelbare mensen en onevenredig veel kinderen hier op aarde geen eten of onderdak hebben.’

Toch kan het zeker geen kwaad wanneer je – tijdens het lezen van dit boek – je blik eens stevig op de kosmos richt.

George van Hal

George van Hal is wetenschapsjournalist en coördinerend redacteur bij New Scientist. George studeerde sterrenkunde, is zelfverklaard sciencefiction- en filmfanaat, en schreef daarover het boek Robots, aliens en popcorn. George zit op Google+ en Twitter. Meer informatie over George en zijn artikelen is te vinden op zijn website.

• Rob

Door de oerknal ontstond alles uit het niets. De mens is bij toeval ontstaan.. is een door ontwikkelde aap en wij leven op een draaiende bol klei die sneller dan het geluid..en wij vliegen door een oneindig heelal op weg naar nergens en alles is zinloos, aldus deze slechte komiek en Hollywood acteur ‘Neil My Ass Tyson’.

En natuurlijk zijn vaccinatie erg zinvol en onschadelijk voor de mens! Kuch!

Door de oerknal ontstond alles uit het niets. De mens is daarna bij toeval ontstaan.
      Uiteindelijk helaas ook Rob.

Als de oerknal het allemaal over mocht doen…

• Rob

Ik ben geen geëvolueerde aap op een draaiende bol in de ruimte, Steven!
        Dat weet ik zeker.
        Jij gelooft dat jij dat wel ben?

Dat is zeker.

|

@Steven, je bedoelt dat jij dat gelooft want zeker is het absoluut niet.
            Voor zeker weten heb je namelijk bewijs nodig.

• Emmy

|

@Rob/Steven

Zekerheid kan ik niet zeggen, maar mijn gevoel zegt, dat wij één van de atomen zijn die ook bij de heelal horen en samengestrengeld zijn met de moluculen en één DNA is geworden. En de DNA kan in verschillende vormen ontstaan..b.v. in apen…menseb…vissen..planten…etc. alles wat levend is. Mijn gevoel zegt dat wij van de zelfde bron komen. Dit is mijn mening en verhaal. Succes!

• Marcel

Ik vind Neil een beetje de André Rieu van de sterrenkunde.