Op een wolkeloze nacht zien we aan de hemel onnoemelijk veel lichtpuntjes. Wil je de sterren tellen, bereid je dan voor op een monsterklus: de lichtpuntjes zijn niet alleen sterren, maar kunnen ook complete sterrenstelsels zijn die, net als de Melkweg, uit miljarden individuele sterren bestaan.

Wat er zich allemaal in het universum bevindt en hoe het ooit ontstond, kun je ontdekken in een college van planeetonderzoeker Bruce Betts, verbonden aan de Amerikaanse Planetary Society, een stichting die de maatschappij sterrenkundige kennis wil bijbrengen.

Betts presenteert zijn college vrij statisch, als een nieuwslezer die zit vastgekluisterd achter zijn bureau. Toch weet hij zijn verhaal zo goed te brengen dat het blijft boeien.
Vanaf onze plek in de Melkweg leidt Betts zijn publiek langs allerlei andere sterrenstelsels en uiteindelijk naar de grote vraag: hoe is het universum ontstaan?

Om het antwoord daarop te achterhalen, verwijst Betts uiteraard naar de resultaten van de telescoop BICEP2. Astronomen meenden daarin het bewijs te hebben gevonden voor de zogeheten kosmische inflatietheorie, een van de grote pijlers onder de sterrenkunde. Het college is van 7 mei dit jaar, dus de kritiek die daarna op de resultaten van BICEP2 ontstond, is niet verwerkt.

Betts verwijst voor meer informatie regelmatig naar de vele andere colleges van hem die online te vinden zijn. Hoewel hijzelf misschien niet al te veel enthousiasme uitstraalt, zijn ook die colleges zeker de moeite waard.

Bekijk hieronder het college van Bruce Betts over het universum: