Scheikundigen hebben ontdekt hoe ze een ei kunnen ‘ontkoken’, door de proteïnen in het gekookte ei terug te brengen naar hun oorspronkelijke staat. Hun werk is gepubliceerd in ChemBioChem.

Een gekookt ei hoeft niet altijd gekookt te blijven. Bron: Steve Zylius/UC Irvine
Een gekookt ei hoeft niet altijd gekookt te blijven.
Bron: Steve Zylius/UC Irvine

Het duurt slechts een paar minuten om de proteïnen in het gekookte eiwit te ‘ontkoken’, zo zeggen de onderzoekers in een persverklaring. Dat is nuttiger dan het klinkt: het werk zal toepassingen hebben in de voedselindustrie maar bijvoorbeeld ook in medisch onderzoek.

Eiwit

Eiwit bestaat voor zo’n 12 procent uit proteïnen (die we verwarrend genoeg ook ‘eiwitten’ noemen), moleculen die bestaan uit ketens van aminozuren. Wanneer een ei in kokend water ligt, laten de banden tussen deze ketens los waardoor de ketens op een nieuwe manier met elkaar verstrengelen. Dit proces zorgt ervoor dat het gekookte ei verhardt en wit kleurt.

Recyclen

De onderzoekers wilden niet per se hun eieren recyclen, maar gebruiken dit voorbeeld slechts om het verstrengelproces van de proteïnen te doorgronden en om te keren. Zo kunnen ze ook andere moleculaire proteïnen recyclen, in plaats van deze soms moeilijk te verkrijgen en waardevolle stoffen na een temperatuursverandering weg te moeten gooien. ‘Het echte probleem is dat er veel proteïnen zijn die we nu van onze reageerbuisjes moeten schrapen. We zochten een manier om dat materiaal te verzamelen’, zegt onderzoeksleider Gregory Weiss in een persverklaring.

Klonteren, trekken en vouwen

De onderzoekers gebruiken een stof genaamd ureum, (NH2)2CO. Deze stof haalt proteïneklonters uiteen zodat het vaste eiwit weer een vloeibare vorm aanneemt. Vervolgens plaatste ze de vloeistof in een machine die de proteïnen uiteen trok zodat ze daarna weer konden opvouwen tot hun oorspronkelijke vorm.