Texaanse wetenschappers hebben een deeltjesversneller gebouwd die gewoon op een tafel past. De versneller geeft elektronen een energieboost die voorheen alleen uit gigantische apparaten kon komen.

De tabletop deeltjesversneller Bron: universiteit van Texas
De tabletop deeltjesversneller
Bron: universiteit van Texas

‘We hebben een half miljard elektronen een versnellingsenergie gegeven van 2 gigaelektronvolt over een afstand van 2,5 centimeter’, zegt natuurkundige Mike Downer in een persverklaring. Dat lijkt niet veel – een vliegende mug heeft bijvoorbeeld een energie van zo’n duizend GeV. Maar die energie is geconcentreerd in minuscule deeltjes, dus elk elektron bevat een gigantische hoeveelheid energie. Om een elektron zo’n portie energie te geven ‘hadden we voorheen versnellers nodig die twee football-velden lang zijn’, aldus Downer. Zijn deeltjesversneller is bijna 10.000 keer kleiner.

Laserplons
Het systeem is gebaseerd op een laserplasma-versneller, een ontwerp dat uit de jaren zeventig stamt. In het apparaat raken korte, intense laserpulsen een gaswolk. Daardoor verandert het gas in geladen deeltjes: een zogeheten geïoniseerd plasma. Elektornen raken gevangen in geladen velden, die de laser voortstuwt met bijna de lichtsnelheid. Zo raken de elektronen enorm versneld. Door een extreem krachtige laser te gebruiken, konden de Texaanse fysici de snelheid hoger maken dan ooit tevoren.