De komst van water op aarde is in mysteriën gehuld. Een veelgebruikte theorie stelt dat ijzige meteorieten het 4,5 miljard jaar geleden hebben bezorgd, toen het merendeel van onze planeet en zijn kern zich al hadden gevormd. Een nieuwe analyse van meteorieten impliceert nu dat het vochtige spul al veel eerder aanwezig was.

Meteoriet uit de Sahara. Foto: Nicolas Dauphas

Als meteorieten water naar de aarde zouden hebben gebracht nadat de kern was gevormd, zouden die sporen in de mantel hebben achtergelaten. Meteorieten bevatten namelijk isotopen van het element ruthenium. ‘Rutheniumisotopen zijn stabiel’, zegt Katherine Bermingham van de universiteit van Maryland. ‘Dat betekent dat ze als vingerafdruk kunnen dienen.’ Die vingerafdruk openbaart zich als een isotopenverhouding in de aardmantel die gelijk is aan de verhouding binnen meteorieten.

Wetenschappers van de universiteit van Münster in Duitsland bestudeerden de Tagish Lake-meteorieten, die in januari 2000 in Canada neervielen. Ze vergeleken de rutheniumisotopenverhouding in deze meteorieten met de verhouding in de aardmantel.