Een nieuw jaar brengt de belofte van langverwachte wetenschappelijke doorbraken. New Scientist blikt vooruit op 2018, het jaar waarin de quantumcomputer door onder andere de inspanningen van Google eindelijk volwassen lijkt te worden.

Nog niet echt geschikt voor de woonkamer, die quantumcomputer
Bron: Flickr

Als alles volgens plan verloopt, onthult Google in 2018 een apparaat waarmee berekeningen kunnen worden uitgevoerd die geen enkele andere computer ter wereld aankan. Het tijdperk van de quantumcomputer is hier.

Nou ja, zo ongeveer. Google zet in 2018 stevig in op quantumsuperioriteit, de langverwachte eerste poging om aan te tonen dat quantumcomputers beter zijn dan reguliere computers in het oplossen van bepaalde computerproblemen. Normale computerbits kunnen in twee toestanden verkeren: 0 of 1. Hun quantumneven – qubits – kunnen meer informatie opslaan, doordat ze een combinatie van beide toestanden tegelijkertijd onthouden. Hierdoor hebben ze theoretisch gezien een enorme rekenkracht.

Lees meer in ons dossier Vooruitblik 2018

De geplande quantumcomputer van Google heeft slechts 49 qubits – vooralsnog niet genoeg om ’s werelds snelste supercomputers te verslaan. Maar de techgigant heeft het zichzelf niet al te moeilijk gemaakt. Het plan is om een probleem aan te pakken waarbij het gedrag van willekeurige quantumobjecten gesimuleerd moet worden – een taak waarbij een quantumcomputer een aanzienlijk thuisvoordeel heeft.

Mijlpalen

De taak is op zichzelf vrij nutteloos. Een oplossing zal bijvoorbeeld niet leiden tot betere kunstmatige intelligentie, beeldherkenning of fantastische e-mailfilters. Maar voor de quantumtheorie zal de eerste recordbrekende quantumberekening van Google een mijlpaal zijn – vergelijkbaar met de lancering van Spoetnik en het splijten van het atoom.

LEESTIP In De quantumcomputer beschrijft New Scientist-redacteur George van Hal alles over de volgende grote digitale revolutie, waar fysici over de hele wereld nu naartoe werken. € 10,00 Bestel nu in onze webshop.

Een doorbraak zal waarschijnlijke voor veel nieuwe investeringen zorgen in de ontwikkeling van quantumtechnologie – een onderzoeksveld dat gezien zijn abstracte aard al verrassend commercieel is. In de volgende tien jaar zal de quantumcomputer zich daardoor langzaam gaan bewegen van obscure laboratoriumexperimenten naar bruikbare technologie.

Google lijkt op schema om in 2018 de 49 qubits te bereiken. Er is slechts één laatste struikelblok. In oktober gooide IBM roet in het eten van Googles plannen door met een gewone computer een 56-qubit simulatie van een quantumcomputer te maken – en daarmee de lat voor quantumsuperioriteit te verhogen. Dit jaar moet Google dus laten zien dat het de uitdaging aankan.