Onderzoekers hebben in de baan rond een dichtbijgelegen dwergster drie aardachtige planeten aangetroffen waarop leven mogelijk zou kunnen zijn. Ze publiceerden de vondst in Nature.

Michaël Gillon en zijn team aan de universiteit van Luik in België vonden de drie exoplaneten met behulp van de Trappist-telescoop in Chili. Deze telescoop monitort de helderheid van de dwergster, die nu de naam Trappist-1 heeft gekregen. Doordat deze helderheid tijdelijk afneemt wanneer objecten voor de ster langs bewegen, kon de aanwezigheid van de planeten vastgesteld worden.

This artist’s impression shows an imagined view from the surface one of the three planets orbiting an ultracool dwarf star just 40 light-years from Earth that were discovered using the TRAPPIST telescope at ESO’s La Silla Observatory. These worlds have sizes and temperatures similar to those of Venus and Earth and are the best targets found so far for the search for life outside the Solar System. They are the first planets ever discovered around such a tiny and dim star. In this view one of the inner planets is seen in transit across the disc of its tiny and dim parent star.
Impressie van dwergster Trappist-1, gezien vanaf het oppervlak van een van zijn planeten. Beeld: ESO / M. Kommesser.

Twee van de drie planeten bevinden zich tegen de binnenste rand van de bewoonbare zone – het gebied rondom een ster waarin de aanwezigheid van vloeibaar water mogelijk is. De derde planeet bevindt zich in of net buiten de buitenste rand van deze zone.