De eerste Ethiopisch astronaut in de ruimte is slechts een kwestie van tijd, zegt Solomon Belay Tessema, de man achter het ruimteprogramma van het land. ‘Met wetenschap en technologie kunnen we de armoede terugdringen.’

Solomon Belay Tessema. Foto: Alemiye Mamo

Een ruimteprogramma in Ethiopië, is dat wel nodig?
‘Een ruimteprogramma is zeker geen luxe. Het is de sleutel tot de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en bijvoorbeeld het verhogen van de productiviteit van de landbouw en daarmee het veiligstellen van de voedselvoorziening. Ruimtetechnologie is belangrijk in vele opzichten: satellieten worden bijvoorbeeld gebruikt voor milieuvraagstukken en watermanagement, rampenbestrijding, het verzamelen van meteorologische data en het verbeteren van communicatie. Een ruimteprogramma is dus een onmisbaar onderdeel van duurzame ontwikkeling.’
‘De enige manier om de armoede terug te dringen is onze agrarische economie hervormen door middel van wetenschap en technologie, daar ben ik van overtuigd. China begon in 1952 een ruimteprogramma en India in 1954. Was dat ook overbodige weelde?’

Er is een observatorium geopend op de berg Entoto, nabij Addis Abeba. Waar wordt dat voor gebruikt?
‘Met de twee telescopen van het observatorium onderzoeken we de eigenschappen van onder meer variabele sterren en dubbelsterren. Een ander doel van dit observatorium is onderzoek en onderwijs in sterrenkunde en technologie. Een beter begrip van het heelal stimuleert de wetenschappelijke kennis in onze maatschappij. Het observatorium is tevens het hoofdkwartier van het Ethiopische ruimteprogramma.’