Voor het eerst is in Nederland een fragment van een Neandertaler gevonden. Deze ‘Nedertaler’ was carnivoor en, niet eerder vastgesteld bij een fossiele mens, had een goedaardige tumor. Nadat een fragment van een menselijke schedel tienduizenden jaren verscholen lag in het zand op de bodem van de Noordzee, zoog een schelpenzuiger het onlangs op. Ooit was de zuidelijke Noordzee een grote grasvlakte waar mammoeten, wolharige neushoorns, rendieren en runderen graasden. De vlakte werd doorsneden door een oerrivier, een combinatie van Rijn, Maas, Schelde en Thames. Roofdieren, waaronder prehistorische mensen, jaagden er op het grote wild.

Het gevonden schedelfragment bleek moeilijk te dateren, doordat er maar weinig van het eiwit collageen in resteert. Prof dr Jean-Jacques Hublin van het Max Planck Institut für Evolutionäre Antropologie in Leipzig onderzocht met zijn collega’s nauwkeurig de kenmerken van het fossiel en stelde vast dat het toebehoorde aan een jonge Neandertaler. Gezien de onvolgroeide naad in het schedelfragment betrof het een jong persoon, en de dikte van de wenkbrauwboog doet vermoeden dat het om een man gaat. Chemisch onderzoek door Mike Richards toonde aan dat hij vooral vlees at, en geen vis. Net als bij andere Neandertalers blijkt er sprake te zijn van een topcarnivoor.

In Leiden was prof dr Wil Roebroeks betrokken bij het onderzoek, dat half juni is gepubliceerd in het Journal of Human Evolution. Ongeduldig keek Roebroeks al maanden uit naar de definitieve publicatie. Decennia geleden publiceerde hij in Natuur & Techniek een artikel over Neandertalers in Nederland, zoals die ruim tweehonderdduizend jaar geleden leefden nabij de Belvedèregroeve bij Maastricht. Fysieke resten van deze oermensen zijn in Nederland echter nooit aangetroffen. In de Belgische Ardennen zijn de omstandigheden gunstiger voor de vondst van Neandertalers, bijvoorbeeld bij Spy.