Er zijn diersoorten die, waar ter wereld je ook gaat, je in iedere stad kunt tegenkomen. Het bekendste voorbeeld daarvan is de rotsduif. Zulke karakteristieke stadsdieren blijken echter zeldzaam te zijn.

Rock Dove (Columba livia) or Rock Pigeon
De rotsduif, die vermoedelijk ooit alleen nestelde in rotsspleten in het Midden-Oosten, komt nu voor in steden over de gehele wereld. Bron: Anton Croos, Wikimedia.

Wanneer je van de ene wereldstad naar de andere wereldstad reist, zul je steeds andere soorten tegenkomen. Steden blijken namelijk een flora en fauna te hebben die karakteristiek is voor het omringende gebied, en niet zozeer voor steden zelf. Binnen het vogelrijk zijn er bijvoorbeeld slechts vier vogelsoorten die in steden over de gehele wereld voorkomen. Die vier kosmopolitische soorten zijn de rotsduif, de huismus, de spreeuw, en de boerenzwaluw.

Tot die conclusie komen onderzoekers van de universiteit van Californië. In het biologische vakblad Proceedings of the Royal Society B. publiceren ze deze week de resultaten van een grootschalige overzichtsstudie. De onderzoekers verzamelden gegevens over de soortenrijkdom van in totaal 147 steden verspreid over de gehele wereld. Ze concentreerden zich daarbij op planten- en vogelsoorten.