Houston, VS – Het prototype van een ruimtereddingsboot heeft een val vanaf een hoogte van bijna twaalf kilometer goed doorstaan.


Een nieuwe boot test je op het water. Een reddingsboot voor een ruimtestation test je in de lucht. De NASA voerde afgelopen maand een grote test uit met de X-38. Dit ruimtevaartuig moet de bemanning van het International Space Station ISS in geval van nood veilig naar de Aarde brengen. Er zullen maximaal zes mensen aan boord kunnen.

Het NB-52-vliegtuig van de NASA bracht de X-38 naar een hoogte van 39.000 voet en liet het toen vallen. Tijdens de test verbleef het toestel 44 seconden in vrije val, waarbij het een snelheid van bijna duizend kilometer per uur haalde. Toen ging een parachute open en daalde de snelheid naar zo'n honderdtwintig kilometer per uur. Tenslotte ontvouwde een nieuw ontwerp glijparachute. Hangend aan een zeiloppervlak van bijna vijfhonderd vierkante meter gleed de X-38 vervolgens langzaam naar het aardoppervlak.

Tijdens de test bekeken de ontwikkelaars ook de nieuw vervaardigde automatische-pilootprogramma's aan boord van de X-38. Het ontwerp van de X-38 stamt uit de jaren zeventig. Naast nieuwe technieken hebben de bouwers ook allerlei systemen gebruikt die hun nut al in andere voertuigen hebben bewezen. Dat maakt de X-38 goedkoper, alhoewel dat zeker niet ten koste gaat van de kwaliteit van de X-38. De eerste onbemande ruimtetest zal in 2002 plaatsvinden, als een X-38 vanuit een ruimteveer wordt gelanceerd. Op bemande vluchten moeten we nog iets langer wachten.

Erick Vermeulen