Leesbril erbij gepakt om dit artikel te kunnen lezen? Een bonobo zou hetzelfde gedaan hebben als hij kon lezen. Wetenschappers ontdekten dat deze apen ook dichtbij slechter zien als ze ouder worden.

Bonobo Ten vlooit groepsgenoot Jeudi. Beeld: Heungjin Ryu (CC BY-NC 4.0)

Onderzoekers van de universiteit van Kyoto schrijven in een artikel in Current Biology dat bonobo’s, net als mensen, vanaf hun veertigste last krijgen van verziendheid. Dit concluderen ze uit de manier waarop de apen elkaar vlooien. Oudere apen strekken hun armen meer en houden hun hoofd verder bij hun vlooipartner vandaan. Dit gedrag was al eerder geobserveerd maar de onderzoekers hadden er nog niet bij stilgestaan dat het kwam doordat de ogen van de dieren achteruitgaan.

Vlooien vanaf een afstandje

Heungjin Ryu van het Primate Research Institute in Kyoto was met een collega een wilde groep bonobo’s aan het observeren. Ze zagen hoe de oudste mannelijke bonobo, Ten (TN in de video) een groepsgenoot Jeudi  aan het vlooien was. Hierbij hield hij duidelijk zijn armen gestrekt en bracht zijn hoofd alleen dichterbij als hij iets met zijn mond wilde verwijderen. De onderzoekers realiseerden zich dat de oorzaak van dit komisch uitziende tafereel waarschijnlijk de ouderdomsverziendheid van Ten was.