Via radioactieve deeltjes die vrijkwamen bij kernproeven kun je illegaal ivoor opsporen. Dat concluderen onderzoekers nadat ze koolstofratio’s in dierweefsels vergeleken met de ‘bom-curve’.

Sinds 1989 geldt een internationaal handelsverbod op ivoor. Als het materiaal na dat jaartal is gestroopt, is het in principe illegaal. De ouderdom van het ivoor is echter lastig te bepalen, waardoor handelaren tamelijk ongehinderd hun gang kunnen gaan en jaarlijks een geschatte 60.000 olifanten stropen.

Olifant
Ondanks het ivoorverbod worden olifanten nog steeds massaal gestroopt om hun slagtanden. Bron: Wikimedia Commons/ Yathin S. Krishnappa

De leeftijd van ivoor blijkt nu toch nauwkeurig te bepalen, meent een internationaal onderzoeksteam dat samenwerkt met stichting Save the Elephant. De onderzoekers gebruikten hiervoor een isotoop van koolstof, genaamd koolstof-14. Dit radioactieve deeltje ontstaat door kosmische straling in de atmosfeer en komt via fotosynthese terecht in de voedselketen – en daarmee ook in dierlijk weefsel zoals slagtanden.