Een internationaal team van wetenschappers heeft een nieuwe methode ontwikkeld om vingerafdrukken op te sporen. Met deze techniek zal het percentage vingerafdrukken dat een geldige identificatie oplevert flink omhoog schieten.

Een vingerafdruk op een oppervlak van roestvrijstaal. De afdruk is met de nieuwe techniek aan het licht gebracht. De lichte gebieden laten de stalen ondergrond zien waarop de vettige afdruk zit. De donkere lijnen tonen het polymeer dat tussen de randjes van de vingerafdruk kroop. Bron: universiteit van Leicester
Bron: universiteit van Leicester

De nieuwe techniek, gebaseerd op fluorescerende polymeren, kan onzichtbare vingerafdrukken op metalen oppervlakten aan het licht brengen. Daardoor kan een forensisch team meer vingerdrukken vinden op bijvoorbeeld messen, pistolen en kogels.

Een vingerafdruk is het residu van zweet en natuurlijke olies dat je vinger achterlaat wanneer je iets aanraakt. Het patroon van de zweet- en olieresten zal hetzelfde zijn als de groeven op je vel. Momenteel gebruiken forensisch onderzoekers gekleurd poeder om onzichtbare vingerafdrukken te vinden. Het poeder blijft plakken aan de vettige resten van de vingerafdruk en onthult zo het patroon.

Voor de poedertechniek moet de vingerafdruk in een goede staat verkeren. Daarom leidt slechts tien procent van de gevonden vingerafdrukken tot een geldige identificatie.  Wetenschappers aan de universiteit van Leicester gingen op zoek naar een effectievere methode.

Elektrische afdruk

De nieuwe techniek draait om de elektrisch isolerende eigenschappen van de vingerafdruk. De wetenschappers laten een elektrisch stroompje over de vingerafdruk lopen. Daardoor kruipt een gekleurde polymeer dat zich naar een elektrisch veld buigt over de afdruk heen. Het patroon van vet en olie dat de vinger achterliet, geleidt geen elektriciteit. Het polymeer ontwijkt daarom deze kronkels. Het resultaat: een gekleurd patroon die een negatief van de afdruk vormt.

Door fluorescerende moleculen toe te voegen aan de folie, reageert de afdruk ook op UV-straling. De onderzoekers kunnen het patroon dus ook in UV-licht bestuderen. Om de fluorescerende moleculen te gebruiken, moesten de onderzoekers de deeltjes wel precies verdelen door de polymeer. Ze onderzochten daarom eerst de ideale temperatuur, concentratie en reactietijd. En met succes – de onderzoekers zagen de testpatronen netjes oplichten.

Combineren

Zelfs kleine restjes van vingerafdruk zullen in het patroon verschijnen, omdat een vetlaagje van slechts nanometers groot al werkt als elektrische isolator. Omdat de kleur in de gaten tussen het vettige residu kruipt, kan een forensisch team deze techniek ook combineren met het poeder dat juist aan het vettige oppervlak blijven plakken. De kans op een duidelijke afdruk is dus een stuk hoger dan voorheen.

De onderzoekers willen de techniek nu ‘in het veld’ proberen. Op een werkelijk plaats delict raken vingerafdrukken soms blootgesteld aan water, vuur of schoonmaakmiddelen, maar het team is hoopvol dat de methode ook in zulke gevallen mooie resultaten zal boeken.