Met een nieuwe meetmethode zijn magnetische uitbarstingen van de zon, ook wel zonnestormen genoemd, meer dan 24 uur van tevoren te voorspellen. Dat blijkt uit een publicatie van een team van Imperial College Londen en Nasa in Space Weather. Zo’n storm kan satellieten tijdelijk buiten werking stellen.

Ander kort nieuws

Pissebedden kalmeren elkaar
Hoe meer pissebedden hoe rustiger. Waren mensenkinderen ook maar zo. Foto: Woodlouse/via Flickr

Pissebedden kalmeren elkaar

Rustige pissebedden kalmeren hun buren. Dat toonden Belgische biologen aan met een combinatie van experimenten en computermodellen. Hoe groter een groep pissebedden, hoe groter het aandeel kalme individuen. Volgens de biologen kunnen pissebedden daardoor als voorbeeld dienen voor groepen kinderen.

Nachtvlinderbrein werkt trager in het donker

Nachtvlinders kunnen de beweging van bloemen in het donker blijven herkennen doordat de werking van hun brein en zenuwstelsel dan vertraagt. Dat concluderen Amerikaanse biologen in Science na experimenten met tabakspijlstaarten. Ze zagen dat deze vlinders langzamer handelden naarmate het donkerder werd.

Noten en pinda’s verkleinen sterfterisico