Nieuwe aanwijzing dat het universum een hologram is

Het bizarre idee dat het universum een geavanceerde illusie is, blijkt verrassend goed in overeenstemming met astronomische waarnemingen.

Of het universum een hologram is, is nog onzeker. Maar in deze afbeelding is Mars het zeker wel. Beeld: Kevin Gill

Is het universum niets anders dan een uit de kluiten gewassen versie van The Matrix? Het holografisch principe stelt dat alles dat wij om ons heen zien niets meer is dan een geavanceerde illusie. Als dat idee klopt, ontstaat het complete heelal uit een complexe dans van informatie op een ver weg gelegen, tweedimensionale schil om de kosmos.

Niemand zal ontkennen dat het holografisch principe een bizar idee is, maar vergis je niet: het is serieuze wetenschap. Het idee werd als eerste gelanceerd door de Nederlandse Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft, die het samen met de Amerikaanse fysicus Leonard Susskind vertaalde naar de wiskunde van de snaartheorie. Recent lanceerde de Nederlandse theoretisch-fysicus Erik Verlinde bovendien zijn eigen radicale aanpassing op het principe, wat leidde tot zijn omstreden nieuwe zwaartekrachtstheorie.

Dit bericht is een voorpublicatie uit 'Elastisch Universum', het boek dat New Scientist-redacteur George van Hal schreef over de ideeën van Erik Verlinde. Bestel nu in onze webshop (€ 7,95)
LEESTIP Meer over het holografisch principe en de ideeën van fysicus Erik Verlinde leest u in het boek Elastisch Universum, van New Scientist-redacteur George van Hal. Bestel nu in onze webshop (€ 7,95).

Kosmische achtergrondstraling

Deze week deed een internationaal team van fysici een nieuwe duit in het holografische zakje. In een publicatie in het vakblad Physical Review Letters vergeleken de fysici metingen van de kosmische achtergrondstraling, de nagloed van de oerknal, met een aantal kosmologische modellen, waaronder holografische varianten. Uit hun analyse bleek dat een holografische variant van het vroege heelal net zo goed werkt als de standaardmethoden waarmee we het universum beschrijven.

Dat resultaat promoveert het holografisch principe van een geavanceerd wiskundig proefballonnetje tot een serieus te nemen alternatieve beschrijving van de vroege kosmos. Waarbij overigens wel aangetekend moet worden dat het model dat de onderzoekers gebruikten geen volledig holografisch universum voorstelt, zoals het oorspronkelijke idee van ’t Hooft deed, maar slechts een holografisch begin. In de visie die zij in hun publicatie beschrijven, was het heelal in den beginne een dansende driedimensionale schaduw van een tweedimensionaal oppervlak, maar tegenwoordig is het gewoon driedimensionaal (of vier, als je de tijd meerekent).

Stap voorwaarts

‘Holografie is een enorme stap voorwaarts in ons denken over de structuur en het ontstaan van het universum’, stelde co-auteur Kostas Skenderis van de University of Southampton in een persverklaring. Einsteins algemene relativiteitstheorie werkt namelijk best lekker op de grote schaal van de kosmos, maar loopt tegen z’n grenzen aan wanneer je het loslaat op het microscopische toneel van de quantumfysica.

‘Wetenschappers werken al tientallen jaren aan een combinatie van Einsteins zwaartekrachtstheorie en quantumtheorie’, zegt Skenderis. ‘Sommige denken dat in het holografisch principe de mogelijkheid schuilt om die twee te verbinden. Ik hoop dat ons onderzoek daarin de volgende stap kan zetten.’

• Rob

de Boeddha zag al dat alles van nature leeg is.
    Er is slechts waarneming.maar geen waarnemer.

• Frans Goedhart

Hoe is het nu eigenlijk met die nieuwe theorie van Verlinde?
    Gaan zijn collega’s daar nog iets van vinden of blijft het stil?

• fransamsterdam

Het blijft stil.

• Henk Druiven

Volgens het holografisch principe kan de informatie van ons drie dimensionale heelal plus tijd worden geprojecteerd op een 2D-oppervlak plus tijd of op een 3D-oppervlak zonder tijd. Anders gezegd; alle informatie in ons vier-dimensionale heelal kan worden beschreven in een ruimte met drie coördinaten.

Onze vierdimensionale ruimte wordt bepaald door x, y , z, en t. Als blijkt dat een van deze variabelen een functie is van een om meer van de overige variabelen dan is die variabele niet nodig voor de volledige beschrijving van die ruimte. We zeggen dan dat de projectie van deze ruimte op de overige variabelen een volledige beschrijving geeft van de ruimte.

Zo kan de tijd worden beschreven met de totaal afgelegde weg van de elementaire deeltjes (quarks, anti-quarks en gluonen) waaruit wij bestaan. t is dan niet meer nodig en kan ons heelal geheel worden beschreven met x, y en z.

Zie: http://alternatiefoerknaltheorie.nl/het-holografisch-principe/

Op één tijdstip hebben deeltjes in een 3D ruimte alleen posities. Afgelegde weg is de opeenvolging van posities. Om die opeenvolging te beschrijven heb je een vierde dimensie nodig, of je die nu tijd noemt of niet.

De tweedimensionale informatie in een plaatje op een tv- of computerscherm kan in één dimensie beschreven worden, anders was het niet mogelijk die informatie via een ééndimensionale kabel te versturen. Dat betekent absoluut niet dat de projectie van y-as in het plaatje op de x-as een volledige beschrijving van dat plaatje is, of dat in die projectie alle informatie intact blijft.

• Harry Bruijs

Wiskunde is geen natuurkunde. In de wiskunde is er zelfs een wortel van -1 en dat is voor sommige bewijzen best handig. Met wiskunde kan je alles bewijzen, als het maar logisch in elkaar steekt, maar de uitkomst is nog geen werkelijkheid. Die zal door experimenten en geverifieerde voorspellingen moeten worden bewezen.