Een experiment met duizenden muizen heeft voor het eerst aangetoond dat embryo’s zich in de ruimte kunnen ontwikkelen. Dat kan een eerste stap zijn op weg naar buitenaardse voortplanting van andere zoogdieren, zoals de mens.

Muizen lijken geen moeite te hebben met voortplanting onder buitenaardse omstandigheden. Wetenschappers onder leiding van Duan Enkui aan het Zoölogisch Instituut van de Chinese Academie voor de Wetenschappen (CAW) hebben zesduizend muizenembryo’s de ruimte in gestuurd. Zeshonderd van de muizenembryo’s werden vier dagen lang elke vier uur microscopisch in beeld gebracht. Aan de hand van de foto’s, die vanuit het vaartuig naar aarde gezonden werden, bleek dat een deel van de embryo’s zich na ongeveer tachtig uur had ontwikkeld tot blastocyste. Dat is ruwweg dezelfde tijdsspanne als op aarde.

In een normale situatie deelt een eicel zich na bevruchting tot twee – het stadium waarin de muizenembryo’s zich bij lancering bevonden – vier, acht, zestien en uiteindelijk 32 cellen. Dit blastocyste-stadium onderscheidt zich van de voorgaande stadia in de embryonale ontwikkeling door de vorming van de blastocoele – een holte –  en het embryoblast dat uiteindelijk het embryo zelf zal vormen.