Op een foto die de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA deze week publiceerde is een glanzende steen te zien. Vermoedelijk gaat het om een ijzer-nikkelmeteoriet.

meteoriet
De vermoedelijke meteoriet die door Curiosity is gevonden op Mars. Beeld: NASA

De Marsrover Curiosity heeft opnieuw een meteoriet gevonden. Op een foto die de rover op 12 januari maakte op Mount Sharp is een vermoedelijke ijzer-nikkelmeteoriet te zien. Van deze soort meteorieten zijn er slechts enkele gevonden op de rode planeet.

Wie beter naar de foto kijkt ziet dat Curiosity de meteoriet al nader heeft onderzocht. In het midden van de rots zijn drie kleine witte stipjes te zien. Deze zijn volgens de Amerikaanse ruimte- en sterrenkundenieuwssite Universe Today waarschijnlijk van de ChemCamlaser. Met dit apparaat, een zogenaamde spectrometer, kan Curiosity de samenstelling van rotsen meten.