Onderzoek aan de celwand van bakkersgist biedt uitzicht op nieuwe bestrijdingsmethoden tegen schimmels.

Schimmels en gisten hebben, in tegenstelling tot menselijke cellen, een celwand. Wellicht kan het aanpakken van eiwitten die specifiek in zo’n celwand voorkomen, schimmelinfecties tegengaan. Onderzoek aan de celwand van bakkersgist levert kennis die schimmelziekten zoals Candida kan bestrijden. NWO-onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam ontdekten een eiwit dat specifiek in de navel van de moedergist voorkomt. De navel is het stuk waar de gistcel vastzat aan zijn moeder.

Onderzoekers van NWO-Aard- en Levenswetenschappen wilden weten hoe een gistcel zijn groei en celdeling coördineert, terwijl de cel tegelijk zijn beschermende celwand in stand houdt. De onderzoekers vermoedden dat celwandeiwitten daarbij belangrijk zijn. Ze onderzochten drie van de vijftig celwandeiwitten en ontdekten dat de drie elk een specifieke plaats in de wand innemen.