Onderzoekers suggereren dat kiwi’s hun zichtvermogen mogelijk volledig gaan verliezen. De vogels lijken namelijk met hun andere zintuigen, zoals tast, smaak en gehoor, ook in staat om te overleven. Dit suggereert dat het behouden van goed zicht energieverspilling is.

Onderzoek naar de kiwi’s kan ons helpen verklaren hoe diersoorten hun zicht kwijtraken. Afbeelding: Malene Thyssen

De blinde vogels werden ontdekt tijdens een studie naar 160 rowikiwi’s (Apteryx rowi), gevonden in het Okaritobos op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Volgens Alan Tennyson van het Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa in Wellington, had een derde van de vogels die ze tegenkwamen oogproblemen. Het opvallendst waren drie blinde vogels. ‘We waren enorm verbaasd toen we deze volledig blinde vogels in goede fysieke conditie aantroffen’, vertelt Christopher Murphy van de universiteit van Californië. Het is van geen andere vogelsoort bekend dat er in het wild een populatie bestaat van blinde individuen. Er zijn wel dieren, zoals mollen en blinde baarszalmen, die blind zijn. Zicht is blijkbaar niet altijd essentieel om te overleven.

Het onderzoek kan helpen verklaren hoe diersoorten hun zicht kwijtraken, een proces dat regressieve evolutie wordt genoemd. ‘De blinde rowikiwi’s bieden een uitgelezen kans om te bestuderen hoe visuele systemen evolueren en veranderen’, zegt Tennyson.