Infrasoon geluid waarschuwt vogels voor tornado

De geelvleugelzanger, een vogelsoort die tot de Amerikaanse zangersfamilie behoort, weet van te voren dat er een storm aan staat te komen. De dieren vertrekken uit hun leefgebied voordat het weer omslaat.

Geelvleugelzanger.  Bron: Henry Streby en Gunnar Kramer
Geelvleugelzanger.
Bron: Henry Streby en Gunnar Kramer

Geelvleugelzangers (Vermivora chrysoptera) pikken infrasoon geluid op van verre stormen. Zo weten zij ruim van te voren dat het tijd is te vertrekken. Amerikaanse wetenschappers kwamen tot deze conclusie dankzij onderzoek naar een vogelspopulatie in Tennessee. Eind april 2014 ontstond daar een grote storm. Twee dagen voordat deze storm het leefgebied van de geelvleugelzangers bereikte, pakten de vogels hun biezen. De vogels vlogen gedurende vijf dagen een afstand van meer dan 1500 kilometer op de storm te vermijden.

Toeval

De vondst was eigenlijk dom toeval. De onderzoekers wilden testen of de extreem lichte geelvleugelzangers GPS-trackers met zich mee konden dragen. Onverwacht besloten de vogels te migreren, nog voordat de onderzoekers van meteorologen de waarschuwing kregen dat de storm in hun richting zou bewegen.

Infrageluid

Waarschijnlijk gaven infrasone trillingen het startschot voor de vogels, zegt onderzoeker Henry Streby in een persverklaring: ‘Meteorologen en natuurkundigen weten al tientallen jaren dat tornado’s sterk infrageluid opwekken dat tot op duizenden kilometers van de storm te horen is.’ De frequentie van dit geluid valt precies in de marge waarbinnen het vogelgehoor het meest gevoelig is.