Livermore, Ca. (VS) – Van Amsterdam naar New York in 49 minuten. Dat moet mogelijk zijn met de HyperSoar. Helaas blijft de financiering voor de ontwikkeling van dit nieuwe hypersonisch vliegtuig uit.


De HyperSoar moet een 25 meter lang vliegtuig worden dat vijf keer sneller vliegt dan een Concorde en tweemaal minder brandstof verbruikt dan een lijnvliegtuig. Preston Carter, werkzaam bij het Lawrence Livermore National Laboratory, ontwierp dit nieuwe type vliegtuig. De internationale pers ontving het idee met open armen. Snelheid, milieuvriendelijkheid, grensverleggend, mooie plaatjes. Helaas, na twee jaar zoeken de ontwerpers nog steeds naar fondsen, zo meldde een zegsman aan Natuurwetenschap & Techniek.




De HyperSoar moet wel een hele vreemde baan vliegen om de hoge snelheid te behalen: deze vliegmachine huppelt als het ware in de atmosfeer. Bij vertrek stijgt het vliegtuig op tot een hoogte van circa 40 kilometer – aan de buitengrens van de atmosfeer. Hier zet de piloot de motoren af en stijgt het vliegtuig door tot een hoogte van ongeveer 60 kilometer, waarna het weer daalt. Dalend naar een hoogte van 35 kilometer neemt de dichtheid van de lucht toe en daarmee de aërodynamische opwaartse druk. De motoren kunnen weer aan en stuwen het vliegtuig terug, de ruimte in, tot de volgende top. Deze sinusvormige baan herhaalt zich totdat de bestemming is bereikt.


Tijdens een vlucht van Amsterdam naar New York springt de HyperSoar elf keer wat in totaal 22 minuten in beslag neemt. Het landen en dalen kost per vlucht zo’n 27 minuten.
Het vliegtuig is zeer geschikt voor goederentransport, om luchtaanvallen op vijandelijke doelen te plegen en zelfs om een satelliet boven de dampkring te brengen. Commerciële instellingen, zoals de Federal Express, hebben interesse getoond in het ontwerp. Voor personenvervoer lijkt het iets minder geschikt. De passagiers zullen het gevoel hebben in een achtbaan te zitten: om de paar minuten zet een stijging of daling in.
De HyperSoar bestaat slechts als een model en de kosten van de verdere ontwikkeling van de HyperSoar zijn hoog. Toch zou je denken dat zo'n verrassend concept wel een kans moet krijgen.

Irene Husmann