OXFORDSHIRE (GB) – Waarom is de zonneatmosfeer zo heet? Hogesnelheidsfoto's tijdens de eclips van 11 augustus 1999 moeten meer inzicht geven.

De corona (atmosfeer) van de Zon is heet, zo'n twee miljoen graden. Hoe hij zo heet komt, is niet helemaal duidelijk. Engelse en Poolse astronomen onder leiding van hoogleraar Ken Phillips van het Rutherford Appleton Laboratorium in Oxfordshire onderzoeken de corona met digitale camera's gekoppeld aan een snelle computer. De computer verwerkt vijftig beelden per seconde.

Naast de computer en de digitale camera's bevat de opstelling nog een aantal lenzen en spiegels. Het systeem, Secis genaamd, brengt de zonneatmosfeer in kaart tijdens de zonsverduistering. Secis staat voor Solar eclipses coronal imaging system. Overigens onderzoeken astronomen de corona continu met speciale filters, maar geeft een zonsverduistering nog altijd het beste beeld.

Magneetvelden zijn betrokken bij het verhittingsproces van de corona (zie ook N&T 1999, 5). Hoe precies, door magnetische golven of via kleine explosies, is onderwerp van veel discussie. Secis detecteert snelle veranderingen in het magneetveld en brengt de oplossing een stap dichterbij.

Ken Phillips werkt onder andere samen met Poolse onderzoekers. Zij hebben de apparatuur in Polen getest tijdens Volle Maan. Een Volle Maan heeft namelijk ongeveer dezelfde helderheid als de corona tijdens de verduistering. Overigens mislukte een eerdere meetsessie in Guadaloupe tijdens de verduistering van 26 februari wegens een stroomstoring. De beelden van Secis komen, als alles goed gaat, al tijdens de verduistering op internet.

DR