Gierzwaluwen zetten zes maanden achter elkaar geen poot aan de grond. Biologen onderzochten de trektocht van de vogels en toonden zo het enorme uithoudingsvermogen van de zwaluwen aan.

Bron: Flickr/ pau.artigas

Gierzwaluwen staan erom bekend het grootste deel van hun leven in de wolken door te brengen. Onderzoek van Zwitserse wetenschappers, dat deze week is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications, toont aan dat er een grote kern van waarheid in dat idee zit. Uit het onderzoek blijkt dat gierzwaluwen meer dan zes maanden achtereen in de lucht blijven, zonder een pauze te nemen nadat ze vanuit hun broedplaats in Europa naar Noord-Afrika zijn gevlogen.

De Zwitsers bevestigden tijdens het broedseizoen minuscule meetapparatuur aan de poten van drie alpengierzwaluwen. De meetapparaatjes hielden een jaar lang de versnelling en locatie van de vogels bij. Vervolgens zochten de onderzoekers de vogels op en onderzochten ze de meetgegevens. Daaruit bleek dat alle drie de vogels tijdens de migratie naar Afrika en de overwintering zo’n tweehonderd dagen in de lucht bleven. ‘Tot nu toe kenden we zo’n langdurige aaneengesloten periode van beweging alleen bij zeedieren’, zegt ecoloog Felix Liechti, die het onderzoek leidde.