TNO plaatst keramische vezels uit het hitteschild van spaceshuttles in straalmotoren van vliegtuigen. Computersimulaties beloven een geluidsreductie van tachtig procent.

TNO wil vliegtuigmotoren minder luidruchtig maken met keramische vezels. Door ze luchtig te bakken bij 1800 °C ontstaat een poreuze keramische plaat met uitstekende geluidsdempende kwaliteiten. “Volgens computersimulaties kan het materiaal tachtig procent van het geluid tegen tussen de drie en vijf kilohertz absorberen”, aldus TNO onderzoeker dr ir H.W. Brinkman. Een twee tot zes millimeter dik laagje in de uitlaat van straalmotoren zou het vliegtuigengebulder aardig verstommen.

Een dichtere versie van de vezelplaat dient de vliegende industrie al langer als hitteschild van spaceshuttles en als remschijf van vliegtuigen. Bij de fabricage hiervan worden tientallen centimeter lange koolstofvezels ingevlochten tot een mat. Deze verkrijgt haar stevigheid door haar in te bedden in een matrix, in dit geval de keramische stof siliciumcarbide. TNO voegde nog eens vijftig procent lucht toe en ontwikkelde zo een poreuze, hittebestendige geluidsdemper.

Europees-Japanse satelliet gaat wolken onderzoeken om klimaatmodellen te verbeteren
LEES OOK

Europees-Japanse satelliet gaat wolken onderzoeken om klimaatmodellen te verbeteren

Ondanks hun ogenschijnlijke alledaagsheid is er nog veel onbekend over wolken en hun invloed op ons klimaat. De Europees-Japanse Earthcaresatelliet mo ...

De computersimulaties zijn veelbelovend, maar niet heilig. Zo braakt een straalmotor niet alleen van achteren veel herrie uit, maar ook aan de voorkant. Bovendien zijn de meeste straalmotoren van grotere vliegtuigen al geïsoleerd met poreuze titaanplaten. TNO heeft plannen om binnenkort experimentele modelproeven te doen voor realistischere voorspellingen. Misschien zal de Schipholdiscussie ooit nog een stille dood sterven.

Gijs van Hengstum