Donkere energie misschien niet nodig voor versnelde uitdijing heelal

Donkere energie bestaat misschien niet. Volgens drie Amerikaanse wiskundigen is de mysterieuze energie, die bedacht werd om de versnelde uitdijing van het heelal te verklaren, niet nodig. Ze ontdekten dit door de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein nog eens door te rekenen.

Het heelal dijde kort na haar ontstaan enorm snel uit. Dit fenomeen staat bekend als inflatie. Bron: Nasa
Na de extreem snelle uitdijing vlak na de oerknal (de inflatie) was de uitdijing redelijk stabiel. Pas de laatste periode heeft de donkere energie (dark energy) de overhand gekregen en dijt het heelal versneld uit.
Bron: Nasa

In de algemene relativiteitstheorie wordt donkere energie beschreven door de later toegevoegde kosmologische constante. Dat vonden de wiskundigen geen bevredigende oplossing. Het is wiskundig gezien veel eleganter als de theorie de versnelde uitdijing voorspelt zonder dat er een extra constante toegevoegd hoeft te worden.

‘We gingen op zoek naar de beste verklaring voor de versnelde uitdijing die we konden vinden. Met behulp van Einsteins theorie, maar zonder donkere energie’, zegt wiskundige Blake Temple van de University of California in een persbericht.

Negatieve zwaartekracht

De wiskundigen hadden een behoorlijk gat te vullen: het heelal lijkt voor bijna 70 procent uit donkere energie te bestaan. Deze mysterieuze kracht kun je zien als een soort negatieve zwaartekracht die het heelal steeds verder uit elkaar duwt.

Einsteins kosmologische constante beschrijft die versnelde uitdijing, maar oorspronkelijk voegde Einstein hem toe om een stabiel heelal te creëren. Toen het heelal bleek uit te dijen, was de constante niet meer nodig. Einstein noemde het naar verluidt zelfs zijn ‘grootste blunder’.

Toen de uitdijing echter bleek te versnellen, was er toch een extra term nodig om dat te beschrijven. De kosmologische constante werd weer uit de kast gehaald.

Zadelpunt

Kosmologen kijken vooral naar oplossingen van de algemene relativiteitstheorie die een beschrijving geven van een gelijkmatig uitdijend heelal, het zogenoemde ‘Friedmann-universum’. Zonder donkere energie (of kosmologische constante) dijt dat heelal steeds langzamer uit tot het stopt en in elkaar begint te storten. Omdat dat niet klopt met waarnemingen, is de kosmologische constante toegevoegd.

Maar Temple en zijn collega’s zijn ervan overtuigd dat het ‘trucje’ met de constante niet nodig is. Volgens de Amerikaanse wiskundigen is het Friedmann-universum namelijk geen stabiele oplossing. Het is een zogenoemd zadelpunt. Eén klein zetje, zoals wanneer de dichtheid van de materie lager is dan gemiddeld, kan dit evenwicht verstoren waardoor het heelal versneld uitdijt.

We kunnen niet verwachten dat ons hele heelal zich in zo’n instabiel evenwicht bevindt, schrijven de wiskundigen. Het is realistischer als in bepaalde gedeeltes van het heelal het labiele evenwicht verstoord raakt. Daardoor kan het heelal plaatselijk versneld uitdijen. De oplossing van de wetenschappers blijkt plaatselijk precies dezelfde versnelde uitdijing te voorspellen als donkere energie.

Omdat de voorspellingen nog niet van elkaar niet te onderscheiden zijn, is het nieuwe idee van de wiskundigen weliswaar elegant, maar nog niet testbaar.

• Wilco

How are we able to understand what fource is having influence on the whole kosmology, as long as we don’t understand what happened before the big bang? The fact that materie moves with a lower pace on a shorter distance then materie on a longer distance, tells me that there is still influence from a fource on a larger scale that may loose energy coused by saturation.

Dit is een artikel in het Nederlands, van een Nederlands blad. Je hebt het artikel gelezen, dus kennelijk ben je het Nederlands machtig.
      Waarom schrijf je je reactie dan niet in die taal, maar in iets dat in de verte aan het Engels doet denken?

• Dan Visser

Beste Dorine Schenk:
    In de laatste alinea staat het tweede woordje ‘niet’ te veel. Verder is het een goed artikel.

Mijn inhoudelijke reactie:

In veel reacties herhaal ik steeds weer dat er verkokerd wordt gekeken naar steeds maar weer de Big Bang als oorsprong van het heelal. Vele malen heb ik er op gewezen dat het Big Bang-heelal niet fundamenteel is, maar voortkomt uit een Roterend Hologram-Heelal. New Scientist wil daar maar geen aandacht aan besteden. Echter nu begint door te dringen dat donkere energie lokaal zonder kosmologische constante ook dezelfde versnelde uitdijing kan voorspellen, kom ik steeds dichter bij mijn gelijk van een ander heelal-model voor de oorsprong van het heelal: Het Roterend Hologram-Heelal, waar het Big Bang-heelal uit voortkomt. Bovendien komen de bevindingen van de genoemde wiskundigen ook overeen met de voorspelling van de nieuwe zwaartekrachttheorie van E. Verlinde (UvA), die de samenhang van gewone zwaartekracht en donkere zwaartekracht uit elkaar kan afleiden volgens een nieuwe formule en waarbij de elasticiteit van donkere energie mede een rol speelt. Dat duidt er al op dat donkere energie niet overal hetzelfde hoeft te zijn. En dat pleit er voor dat de constante vacuum energiedichtheid een verfijnder karakter moet hebben. Daar gaat mijn laatste artikel dan ook over (zie de link voor mijn artikeloverzicht op mijn website).