Wageningse onderzoekers hebben voor het eerst bolvormige deeltjes op een vloeistofoppervlak in vierkanten geordend. Gewoonlijk rangschikken zulke deeltjes zich in een zeshoekige structuur.

Deeltjes organiseren zich in vierkanten op het olie-water grensvlak van een druppel.
Bolvormige plasticdeeltjes organiseren zich in vierkanten op een vloeistofopppervlak.

Bolvormige plasticdeeltjes van een micrometer groot kunnen zich op een gekromd vloeistofoppervlak in vierkanten ordenen. Dat bleek uit een experiment van onderzoekers van de universiteit van Wageningen. Nog niet eerder waren wetenschappers erin geslaagd om zulke deeltjes anders te rangschikken dan in de gebruikelijke zeshoekige honingraatstructuur.

Bolvormige deeltjes op een vloeistof, zoals mueslikorrels op melk of belletjes op een biertje, vervormen het vloeistofoppervlak. De oppervlaktespanning van de vloeistof maakt die vervorming zo klein mogelijk door de deeltjes naar elkaar toe te drijven. Omdat de aantrekkingskracht in alle richtingen gelijk is, ontstaat vanzelf de meest compacte structuur, een patroon van zeshoeken.