Astronomen hebben een ronddraaiend zwart gat ontdekt dat een draaikolk opwekt in de ruimtetijd eromheen. Het bestaan van zulke zwaartekrachtskolken was nog nooit bewezen. Het onderzoeksteam, met onder andere vier astronomen van de Universiteit van Amsterdam, publiceerde de ontdekking in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Zwarte gaten veroorzaken zwaartekrachtskolk New Scientist
De ruimtetijd kan niet alleen golven, maar ook kolken. Bron: ESA.

Zwaartekrachtskolken zijn net als zwaartekrachtsgolven vervormingen van de ruimtetijd. Uit Einsteins algemene relativiteitstheorie volgt dat een ronddraaiend zwart gat een zwaartekrachtskolk kan opwekken. Het verschijnsel is te vergelijken met de draaikolk die je krijgt als je fanatiek met een lepeltje in je koffie roert. Het water draait dan niet alleen rond, maar klotst ook op en neer. Op vergelijkbare wijze doet een ronddraaiend zwart gat de ruimtetijd eromheen kolken en klotsen.

Rots en gruis

Sterrenkundigen hadden al enkele decennia het vermoeden dat sommige zwarte gaten zwaartekrachtskolken opwekken. Dat vermoeden ontstond uit metingen van röntgenstraling afkomstig van de met rots en gruis gevulde accretieschijf rond deze zwarte gaten. De straling bleek gedurende enkele maanden onregelmatig te flikkeren. Tevens hadden sterrenkundigen gemeten dat de röntgenstraling bij deze groep zwarte gaten een ijzerlijn bevat. Dat is een lijn in het gemeten spectrum die erop wijst dat sommige fotonen afketsten van materie in de accretieschijf voordat ze de schijf verlieten.