De aarde is nog minstens 1,75 miljard jaar bewoonbaar. Dat melden astronomen van de universiteit van East Anglia in het wetenschappelijk tijdschrift Astrobiology.

09-20 Bewoonbare aardeDe astronomen bestudeerden de bewoonbare zone om onze zon. In dit gebied, dat ook bekend staat als het ‘Goudlokjegebied’, is de temperatuur precies hoog genoeg om vloeibaar water te laten bestaan. Op planeten die zich in de bewoonbare zone bevinden, kan daardoor leven bestaan.

Normaal gesproken berekenen astronomen juist het Goudlokjegebied van planeten buiten ons zonnestelsel, om te kijken welke exoplaneten leven kunnen bevatten. De wetenschappers van de universiteit van East Anglia zochten het nu eens dichter bij huis.

‘We gebruikten sterevolutie-modellen om te bepalen wanneer de aarde zich niet meer in de bewoonbare zone bevindt’, zegt onderzoeksleider Andrew Rushby in een persverklaring. ‘We schatten dat de aarde nog 1,75 tot 3,25 miljard jaar bewoonbaar zal zijn’

Microben

Daarna staat de aarde zo dicht bij de zon dat de oceanen zullen verdampen. Al het aardse leven komt dan tot een einde. Maar al lang voordat het zover is, zal de mens het loodje leggen. Al een kleine temperatuurschommeling kan voor onze soort de ondergang betekenen. ‘Alleen microben kunnen de hitte doorstaan’, aldus Rushby.

Buitenaards leven

Het onderzoek zegt ook wat over de mogelijkheid complex leven op andere planeten te vinden. ‘Het duurde 75% van de ‘bewoonbare tijd’ van onze planeet voordat mensen evolueerde’, meldt Rushby. Planeten die dus slechts kort in de bewoonbare zone verblijven, zullen dus waarschijnlijk niet bevolkt zijn door complexe organismen.

Rushby en zijn collega’s ontdekten dat planeten die om sterren met een lage massa draaien, het langst in de bewoonbare zone blijven. Die planeten zijn dus wellicht de beste plekken om naar leven te zoeken.